My photo
saya begini dan saya bahagia .

Wednesday, August 24, 2011

walaupun diploma : jangan pandang sebelah mata lah .




assalamualaikum

saya adalah Jannatulmizan Banon bakal seorang pengurus / ladybos yang berjaya . kehkehkeh . tak kisah lah nak kata aku bodoh sebab amek diploma ke ape ke . ehh cik kak cek la result spm dulu oke . tak semestinya amek diploma tak pandai weh . ramai dak diploma yang pandai pandai tau tau . cop memang la if masuk matrik,asasi or form 6 akan ada advance sbb belajar kejap nak mati pastu boleh masuk ke degree . memang saving time amek fom6/matrik/asasi/fast trek tapi kan dak diploma pon ada kebaikannya jugak sbb contohlaaaa diploma uitm kan . diploma uitm berdurasi selama 5/6 semester (3 tahun) . if CGPA masa semester 3 dapat 3.0 above boleh apply/di offer ke degree terus (fast trek) dengan syarat hanya courses di fakulti yang sama semasa diploma sahaja . if tak nak apply fast trek/tak layak korang boleh je sambung diploma sampai semester 5/6 tak de masalah . lepas dah habis diploma dah boleh buat degree . ada orang beranggapan yang diploma+degree= 6 tahun ehhh lama betul lah nak belajar je pon . ehhh silap tanggapan tu kak oi..if kita dari diploma then nak buat degree kita akan saveeeee giler2 if kita amek course yang sama/course di fakulti yg sama semasa diploma . contohnya kalau minah ni amek diploma pengurusan seni (5semester= 2tahun setengah) + degree pengurusan seni (4semester=2tahun) je . see cepat jugak kannn . sebab ada diantara subjek2 degree yang kita dah belajar kat diploma tu.so degree tak payah amek lg (pengecualian kredit) . if tak nak sambung kos yang sama pon at least korang boleh buat pengecualian kredit tau ( BEL,kokorikulum,CTU,ETR) so degree nanti tak delah banyak subjek mane nak kene amek kan even durasi belajar 5/6 semester ntah2 mase degree boleh buat keje part time lagi..kehkehkeh . dak kalau kita adalah pelajar diploma kita akan lebih matang , lebih tahu . lebih berpengetahuan dan berpengalaman dalam segala macam hal tak kisah diploma universiti ke, diploma politeknik ke , diploma kolej swasta ke . sebab kami dah di ajar cara sebagai seorang mahasiswa dengan lebih awal . tak caya tanya kawak-kawan diploma korang . dan selalunya pelajar diploma akan lebih senang nak masuk degree tau . tu lecturer aku kata lah .

tapi ingat apa yang aku cakap kat atas tu semua untuk UiTM sahaja . if dari diploma UiTM nak masuk degree kat universiti lain still kene 6semester jugak = 3 tahun belajar . aku bet subjek yang boleh dikecualikan hanyalah kokorikulum je kott sbb UiTM ade kesatria . jangan pandai rendah kat UiTM la beb , ko ingat kau tu bagus sgt la..ishh geram betul aku nak pandang rendah kat budak budak UiTM ni..aku debikkk nak tak ? weyy banyak manfaat yang kami dapat kat UiTM ni wehh . yuran kitorang cuma rm300-rm450 (diploma ) and rm500-rm600 (degree) je wehh . murah ape lau nak dibandingkan ngn universiti lain . dan jugakk pelajar diploma boleh dapat kolej sampai akhir semester tau . tapi bergantung jugak kat kelakuan pelajar . tapi sepanjang aku kat sini aku hanya duduk free kat kolej puncak perdana ni weh . mana nak dapat kolej macam tempat kami (sebuah apartment-3bilik tidur-2bilik air-2 beranda depan belakang-ruang tamu-mini dapur yang tak macam dapur tu) . see , bertapa beruntungnya pelajar uitm puncak perdana weh ! style macam  rumah ,bukan dorm dan juga bukan style hostel.tak payah nak mandi beratur2 kat luar sambil pegang bakul sabun mandi pon wei . dan lagiiii , kami pelajar diploma ada dapat ciputtt je elaun makanan bg yang layak . dan aku bet ramai dak diploma yang dapat elaun makanan ni walaupon RM120 jaaa sebulan . bolehh la untuk buat beli jajan/dating ngn pakwe/awek kan disampaing duit ptptn/jpa/yayasan negeri or whateverrr punya pinjaman tu.

peh , panjang bebenau aku tulis ni . semangat kan ? hehe , aku pon tak tahu nak sambung ape degree ni . *kalau dapat . tak silah lah kita belajar kat universiti mana , kerajaan ke private ke , kau dak matrik , dak fom6 , dak asasi , dak diploma , dak poli or whateverr niat kita sume sama tak da beza iaitu belajar kan . tak kisah lah belajar main2 ke, belajar sungguh2 nak mati ke , belajar sambil bercinta ke tapi aku bet jugak dalam hati kita semua pasti ada sikit nawaitu iaitu "nak tuntut ilmu dan nak grad !! " . setiap tempat yang kita belajar ataupon course yang kita dapat sama ada itu pilihan kita atau kita dicampak ke course tu even pilihan terakhir pon , kita saje yg tau apa keistimewaan universiti/course tu . percaya pada diri REZEKI tu ada kat mana mana je . orang tak belajar tinggi2 pon boleh berjaya beb . tak de spm pon boleh jadi jutawan . dan ingat rezeki setiap manusia tu lain lain . mudah-mudahan kita dapat capai impian sebenar kita dan dapat membahagiakan mak bapak kita okaiii . amin , insyaallah :)

okey babai selamat hari raya !




No comments:

Post a Comment

anda komen anda jadi gangster macam saya !