My photo
saya begini dan saya bahagia .

Wednesday, August 10, 2011

suka baca blog budak setan.

assalamualaikum dan selamat mengerjakan ibadah puasa yang ke 10 . esok dah kesebelas , ade lagi 20 hari untuk kita raya..yeayyyy !


semalam aku ada baca blog dak ni , aku suka pulak dengan entry dia yang ni BLOG BUDAK SETAN <3 . alaaaa , aku suka la blogger macam ni . aku expect blogger ni mesti dak laki sekola menengah lagi , name pon dak setan tapi aku rase budak ni mesti baik-baik-nakal-konon-konon-ewww-eww lah kot . HAHA . even budak setan , tapi tak der la setan sgt kot . i loike , he is funny doe . dan aku suke dia . awwwww , budak setan ni macam junior MR K versi setan la kot . ouh my~

berbalik kepada kenapa aku sukaa entry dia PUASA VS SOLAT LIMA WAKTU . yeahhh sebab , kalau kita tengok manusia islam kat malaysia ni , contoh la sekeliling aku pon ade jugak..kenapa Jakim tangkap orang yang tak berpuasa tapi tak tangkap orang yang tak sembahyang lima waktu , or empat waktu , or tiga waktu , or dua waktu , or satu waktu ??? kenapaaa kenapaaaa ?? ouhhh bila kita tengok balik RUKUN ISLAM iaitu :
(1) Mengucap dua kalimah syahadat
(2) Sembahyang lima waktu
(3) Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan
(4) Menunaikan haji ke Baitullah (Mekah)
(5) Menunaikan zakat

Dah terang lagi bersuluh la bero sembahyang dan puasa tu termasuk dalam RUKUN ISLAM . then apa kata tengok urutan/ranking mana yang lebih tinggi ? of course la sembahyang lima waktu lagi tinggi dari puasa di bulan Ramandah dan bila kita mati nanti pun SEMBAHYANG yang akan di tanya dulu la bero , bukan puasa dan bukan yang selainnya . tepuk dada tanya orang sebelah kenapa Jakim hanya tangkap orang yang tak berpuasa je tapi yang lain-lainnya tidak . Dan kenapa manusia Islam kat Malaysia ni dok syiokkk sgt la puasa tapi sembahyangnya tidak pernah cukup *aku pun tergolong jugak weh .

Cop,bukan aku nak kata puasa di bulan Ramadhan tu tak penting tapi pandai pandai la kita menunaikan sembahyang kan . sembahyang tu penting la bero . Tapi tak apa lah , kita memang manusia yang sangat kerdil sentiasa melakukan kesalahan kan apakata kita pakat berubah *begitu jugak dengan aku . As yang aku pernah dengar kata ustat sape ntah kat radio IKIM FM kot , dia kata tahap puasa manusia Islam Malaysia rata-rata hanya di tahap pertama iaitu PUASA UMUM . so , kita tingkatkan darjah puasa kita agar sampai di tahap ketiga *tahap-tahap puasa (1) puasa umum (2) puasa khusus (3) puasa khusus tu'khusus * dan kita tidak lupakan juga amalan sembahyang lima waktu kita which is solat subuh la yg paling payah aku nak buat T______T , korang ? 

Ingat puasa bukanlah satu BUDAYA rakyat malaysia , tapi satu KEWAJIPAN yang harus kita turuti dimana seiring juga dengan sembahyang lima waktu.baru lah kita akan capai tahap puasa ke (2) dan (3).

renung-renungkan dan selamat beramal . wahaha 8)
*peringatan kepada diri sendiri dan juga kawan-kawan.

okey dah , babaiiii !

No comments:

Post a Comment

anda komen anda jadi gangster macam saya !