My photo
saya begini dan saya bahagia .

Monday, August 1, 2011

berubah 8)

abah pernah kata kat aku
"mizan,abah ajar ngaji quran ni bukan nak suruh mizan khatam quran 100 kali masa mizan kecik-kecik ni,tapi abah nak ajar mizan bila dah besar dah belajar jauh jauh nanti mizan tetap baca selalu sampai lah mizan mati" .

aku ingat lagi satu persatu ayat yang keluar dari mulut abah .
dan baru cuti sem lepas aku paham maksud tersiratnya .
 
abah cuma nak pesan kat aku yang even budak tu di ajar dan dah khatam al-quran 100 kali masa kecik2 kalau lepas budak tu dah besar (after spm sampailah mati) dah tak sentuh dah tak baca quran hari hari lagi serta tak memahami maksudnya , tak ada gunanya lahhhh . abah kan memang idola aku dalam bab2 bacaan al-quran ni . suare abah memang superb bila baca quran wehhh , tajwid pon abah boleh hafal satu persatu . tapi malangnya aku tidak mewarisi bakat abah yang satu ini sebab aku tak pandai bertaranum . T_____T . tajwid pon kadang kadang sangkut (yang harkat pendek jadi panjang dan panjang jadi pendek *adehhhh) lepas dah khatam quran maksudnya kenelah baca tafsir al-quran pulak kan barulah lengkap untuk melaksanakan RUKUN IMAN iaitu PERCAYA KEPADA AL-QURAN . aku nak baca tafsir quran ?? tunggu aku dah khatam quran dengan usaha aku tanpa ada abah kat sebelah aku serta lulus tajwidnya baru aku akan bersedia nak baca tafsir quran boleh tak ?? bolehhh..bolehhh...!!
barulah aku sedar , barulah ada hidayah selepas 20tahun aku hidup untuk membaca al-quran sendiri tanpa dorongan/tunjukajar/sebelah abah aku . bermula dari hari pertama sem 4 aku mula baca 2 muka surat setiap hari kalau tak busy lepas asar/magrib . ni dahh bulan puasa kene gandakan mukasurat kan ijannnnn ! yeahhhhhh , dulu aku kan terukk so aku nak berubah la ni . aku bukan ape , bukan suka suka nak tunjuk aku dah berjinak2 nak membaca quran balik sekarang , sebab dulu mase sem1 kat politeknik , sem 1 kat uitm sampai lah sem3 aku tak penah pon bace quran . ada pon just baca yassin yang 2-3 kali jaa aku baca and quran yg 2-3 kali ja aku baca dlm setahun . teruk kan aku dulu T_____T . dah la aku ni byk dosa , sbb tu lah aku nak berubah 8) sorry lah kalau terbajet .okeylah salam ramadhan kedua semua !

aku nak berubah . itu maksud aku , izinkan ehh ?
babaiiiii , assalamualaikum people !



No comments:

Post a Comment

anda komen anda jadi gangster macam saya !